Cultural Heritage in a Post-Colonial WorldSymposium

Zwischen Recht und Politik

Die Rechts- und Eigentumsverhältnisse an Kulturgütern der Kolonialzeit nach deutschem Zivilrecht und Völkerrecht

Bisher „ungedachte juristische Konstruktionen“ wünscht sich Bénédicte Savoy, wenn sie in ihrem jüngsten Werk über die Zukunft des (kolonialen) Kulturerbes nachdenkt. Doch wie ist eigentlich die Rechtslage an kolonialen Kulturobjekten? Bestehen Ansprüche zur Rückforderung solcher Güter? Diese Fragen hat unlängst der Deutsche Museumsbund in einem „Leitfaden zum Umgang mit Sammlungsgut aus kolonialen Kontexten“ aufgegriffen (S. 65 ff.). Befund der Analyse: Ansprüche auf Rückforderung kolonialer Kulturgüter bestehen weder nach deutschem Zivilrecht noch nach …

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Cultural Heritage in a Post-Colonial WorldSymposium

Artefact or heritage?

Colonial collections in Western museums from the perspective of international (human rights) law

“One of the most noble incarnations of a people’s genius is its cultural heritage. The vicissitudes of history have nevertheless robbed many peoples of this inheritance. They .. have not only been despoiled of .. masterpieces but (were) also robbed of a memory .. These men and women have the right to recover these cultural assets which are part of their being…“ [Secr.Gen. UNESCO M’Bow, 1978] Forty years after this …

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Cultural Heritage in a Post-Colonial WorldSymposium

Ambivalent Futures

On the restitution of objects and white innocence

The legacies of colonialism and imperialism are keeping the European museum scene busy. At first glance, it seems that colonial amnesia is overcome and museums are paving the way for postcolonial restorative justice. A second glance, though, might reveal inconsistencies and shortcomings structuring present museum work. The current debate mainly focuses on objects being looted, exchanged, extorted or bought under colonial rule, and considers the restitution of objects to former …

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Cultural Heritage in a Post-Colonial WorldSymposium

Property and Possession

Some considerations on the history of ideas relating to a pair of legal concepts

In his preface to the German dictionary Deutsches Wörterbuch, Jacob Grimm calls the German legal language of his time “unhealthy and feeble, much overloaded with Roman terminology” (Dt. WBVorrede, XXXI). In contrast, he praises the graphic clarity of early German legal writing, which had already been the subject of his wonderful treatise “About Poetry in Law” (1816). It says (in the consistently lower case writing which he favoured): “german laws …

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Cultural Heritage in a Post-Colonial WorldSymposium

Eigentum und Besitz

Ein paar ideengeschichtliche Gedanken zu einem juristischen Begriffspaar

In der Vorrede zum Deutschen Wörterbuch nennt Jacob Grimm die deutsche Rechtssprache seiner Zeit „ungesund und saftlos, mit römischer terminologie hart überladen“ (Dt. WBVorrede, XXXI). Er lobt dagegen die griffige Anschaulichkeit altdeutscher Gesetzestexte, die er bereits als junger Mann in seiner wunderbaren Abhandlung Von der Poesie im Recht (1816) zum Forschungsgegenstand gemacht hatte. Darin heißt es – Grimm war ein Vertreter der konsequenten Kleinschreibung : „die deutschen gesetze enthalten eine menge …

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Cultural Heritage in a Post-Colonial WorldSymposium

Dekoloniale Perspektiven zu Berlins Humboldt Forum

Positionen und Kritik von Dekolonisierungsaktivist*innen

Jährlich demonstrieren Afrikaner*innen aus ehemaligen (deutschen) Kolonien sowie People of Colour (PoC) und Schwarze diasporische bzw. migrantische Communities für die Anerkennung kolonialen Unrechts und die Rückgabe von Gebeinen und Kultursubjekten,[1] die im Zuge des Kolonialismus nach Deutschland gebracht wurden. Die öffentliche Aufmerksamkeit für koloniales Unrecht und die Rückgabe von Gebeinen und Kultursubjekten war bisher begrenzt, bekommt nun aber durch ein ca. 600 Millionen Euro schweres Projekt neuen Auftrieb: Derzeit wird …

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Cultural Heritage in a Post-Colonial WorldSymposium

Wozu internationaler Kulturgüterschutz?

Interdisziplinäre Grundlagen eines kontroversen Rechtsgebiets

Was ist Kultur? Die Frage nach der Bestimmung des, prima facie, hoffnungslos unbestimmbaren Begriffs ist in den Kultur- und Sozialwissenschaften aktueller denn je. Leidenschaftlich wird darum gefochten, ob Kultur offen oder geschlossen, Konstruktion, Essenz oder Ressource sei. Dabei geht es natürlich nicht nur um akademische Begriffsbestimmung, sondern – wie sollte es auch anders sein – um die Gewinnung einer Deutungsschablone für die Erklärung der großen gesellschaftlichen Umbrüche und Spannungen unserer …

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Cultural Heritage in a Post-Colonial WorldSymposium

Cultural heritage protection: a truly “global” legal problem?

In the course of recent years, international legal efforts to safeguard cultural heritage have undergone two seemingly contrasting developments: on the one hand, the general public has expressed an increasing concern with regards to the protection of cultural heritage from destruction and looting, first in light of the conflicts in the former Yugoslavia, Afghanistan and Iraq, and most recently as a result of the acts of the Islamic State in …

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Cultural Heritage in a Post-Colonial WorldSymposium

The politics of cultural heritage protection in international law

A new history crushing the narrative of a success story

Every legal field has its own history and every history has its own master narrative, in the case of international law protecting cultural heritage it is a plain success story. International legal efforts to safeguard cultural goods and sites started in the interwar period. It was after the horrifying destructions of the First World War that internationalists and lawyers discussed how to efficiently protect artefacts of artistic and historical value. …

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Current Developments

It could have been worse

A Historian’s Impression of the Conference “Contingency in International Law: How International law could have been”

Both historians and jurists are intrigued by the future: historians – despite their habitual claims to the contrary – wish to say something meaningful about the future by studying the past, whereas jurists make and render law in order to establish justice, lawfulness, and ultimately peace. Yet, while historians at times reject the “learning from the past” paradigm, fearing an oversimplification of history, the papers presented at the conference on …

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